تبلیغات
تغذیه سالم - چرا بچه ها چاق می شوند
تغذیه سالم
عقل سالم در بدن سالم است .
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
چرا بچه ها چاق می شوند
 
بدن، انرژی مصرف نشده را به عنوان چربی ذخیره می كند و برای انجام فعالیت ها و زنده بودن همواره باید غذا و كالری دریافت شود حال اگر مواد دریافت شده بدن بیش از نیاز افراد باشد بدن این مواد اضافه را به صورت چربی در خود ذخیره خواهد كرد. مصرف غذاهای نامناسب مثل غذاهای باچربی و قند بالا به جای مصرف غذاها و مواد سالم، كمبود فعالیت های فیزیكی و نداشتن تحرك بچه های امروزی از علل چاقی در كودكان است.
 
با این که بعضی از دلایل ژنتیکی و هورمونی می توانند در چاقی کودک موثر باشند اما اغلب این اضافه وزن به دلیل پُرخوری کودک و عدم تحرک کافی او است.
 
بر خلاف بزرگسالان، کودکان برای رشد و نمو به مواد مغذی و کالری بیشتری نیازمندند. بنابراین اگر روزانه کالری مورد نیاز برای رشد و متابولیسم و فعالیت مصرف شود، میزان اضافه وزن با میزان رشد متناسب خواهد بود.
 
اما میزان اضافه وزن در کودکانی که انرژی ای بیش از کالری مورد نیاز خود مصرف می کنند، بالاتر از حدی است که بدن برای رشد به آن محتاج است.
 
البته باید بدانید که بیماری های ژنتیکی و اختلالات هورمونی نیز می توانند سبب چاقی در کودکان شوند؛ مثل سندرم پردر ویلی(Prader Willi Syndrome) و سندروم کوشینگ. این اختلالات نقش بسیار کمی در این امر دارند و به طور کلی دو عامل عادات نادرست غذایی و عدم تحرک کافی نقش بیشتری در ایجاد چاقی دارند.
 
تعدادی از والدین چاق نسبت به سایر والدین توجه و نگرانی كمتری راجع به وزن فرزندانشان دارند. این بی توجهی موجب می شود تا والدین نسبت به نحوه خوردن فرزندانشان اهمیت زیادی نشان ندهند و در نتیجه كودكانشان چاق تر می شوند.
 
راه های لاغر کردن کودکان چاق
دلایل مختلف جسمی و روانی وجود دارد که شمارا موظف می‌سازد تا به کاهش وزن این کودکان کمک کنید. کمک کردن پدر و مادر برای رسیدن به وزن ایده ال کودکان بسیار مهم است. در سطور زیر به برخی باید و نبایدهای اشاره می‌کنیم که به موفقیت کاهش وزن کودکتان کمک خواهد کرد…
 
به رژیم‌های نامناسب غذایی “نه” بگویید:
مگر آنکه پزشک متخصص اطفال به شما توصیه کرده باشد فرزند خود را در رژیم‌های محدودکننده قرار ندهید. کودکان به دلیل نیازهای تغذیه خاص اگر با محدودیت‌های غذایی روبرو شوند در رشد و سلامت جسمی‌شان تداخل ایجاد می‌شود.
 
به کودکانتان توصیه کنید آرام غذا بخورند:
هنگامی‌که کودکان به‌آرامی غذا می‌خورند زمان سیر شدن خود را سریع‌تر درک کرده و دست از خوردن غذا می‌کشند.
 
خوردن وعده‌های غذایی در کنار خانواده:
در صورت امکان وعده‌های غذایی را با خانواده و در کنار تمامی اعضاء صرف کنید تا کودکانتان طرز صحیح و مقدار صحیح غذا خوردن را از شما بیاموزند.
 
برنامه‌ریزی برای خوردن تنقلات:
کودکان را در مصرف تنقلات کنترل کرده و تنقلات کم‌چربی که دارای کالری کمی هستند را به آن‌ها بدهید. خوردن تنقلات کم‌چرب می‌تواند به‌عنوان میان وعده عمل کرده و کودکان را تا رسیدن زمان صرف غذای اصلی راضی نگه دارد.
 
آیا از وعده ناهار کودکتان آگاه هستید؟
بسیاری از کودکان ناهار خود را در مدرسه میل می‌کنند. برای کودکتان وعده ناهار مغذی در نظر بگیرید.
 
آیا غذاهای شما هوس‌انگیز نیستند؟
به‌جای حذف خوراکی‌های نظیر آب‌نبات و شیرینی اجازه دهید اعضاء خانواده از خوردن آن‌ها لذت ببرند. اما همیشه اعتدال را رعایت کنید.
 
روبروی تلویزیون غذا نخورید:
تعیین کردن محلی که غذا درآن صرف می‌شود بسیار مهم است. غذا باید پشت میز ناهارخوری در اتاق ناهارخوری و یا آشپزخانه صورت بگیرد نه جلوی تلویزیون.
 
از غذا به‌عنوان تنبیه و پاداش استفاده نکنید:
پدر و مادرها با استفاده از خوراکی‌ها و آب‌نبات در برابر پاداش و تنبیه و مجازات کودکان پیامی غلط را به آن‌ها مخابره می‌کنند. هنگام برخورد جدی با مشکلات تغذیه کودکان با پزشک خانوادگی و متخصص اطفال مشورت کنید.
فشارخون و این نکات مهم

1- وزنتان را پایین بیاورید.
2- صنایع غذایی اسیدهای چرب غیر‌اشباع چند باندی (روغن زیتون، کنجد و آفتاب گردان) بیشتر بخورید.
3- میزان مصرف نمک را به حداقل برسانید.
4- مصرف غذاهای فراوری شده مانند کنسروها‌، سوپ‌های آماده و میان وعده‌های شور را به حداقل برسانید.
5- منابع غذایی پر پتاسیم و کم سدیم نظیر سیب‌زمینی، سبزی‌های برگ سبز، آب پرتقال، زردآلو، موز،انگور، انبه و انواع توت را در برنامه غذایی تان بگنجانید.
6- شیر و ماست کم چرب مصرف و کنجد و بادام بخورید.
7- سبزیجاتی مانند هویج، لوبیا سبز،اسفناج، کلم و کلم بروکلی، سیر، کرفس و مارچوبه یادتان نرود.
8- هفته‌ای یک یا دوبار ماهی به صورت بخارپز و کبابی، نه سرخ شده بخورید.
9- تا می‌توانید نوشابه وسس نخوری




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
Nahid Rezai
دوشنبه 23 شهریور 1394
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگلگوگل

ابزار پرش به بالا

نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by itwebsite.ir

porbazdid
پربازدیدترین مطالب
روزنامه آهنگ
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای تغذیه سالم محفوظ است